Tvätt bilen enkelt med oss

Tv tt bilen enkelt med osstegory

Steg för steg beskrivning för ett lyckat tvättresultat!

 

Börja alltid med “Kallavfettning”, det är den som ska verka under längst tid och den ska med fördel appliceras på torr yta, dock verkar BVE avfettning även bra på vått underlag. Kallavfettning applicerar man på ytor där asfalt och tjära fastnar på bilen, exempelvis runt skärmkanter, på fälgarna, egentligen hela sidorna upp till handtagen och hela bakstammen på bilen. Låt detta ligga och arbeta i 5-10 minuter beroende på hur mycket tjära det är.

När kallavfettningen legat och myst till sig en stund och du nästan ser att den börjar torka in, då är det dax för den “Alkaliska avfettningen”, i vårt fall använder vi alltid vår egna och väldigt omtyckta BVE Grön som finns i 2 st olika versioner, första utgåvan och sedan efterföljaren BVE Grön 2.0, den sistnämnda är lite effektivare på Adblue och insekter annars är dom i det stora hela ganska lika varandra. Alkalisk avfettning applicerar du nu “ovanpå” kallavfettningen som är påväg att torka in, det gör då att den “funkas upp” igen och börjar arbeta på nytt samt att den alkaliska avfettningen löser upp allt annat som inte kallavfettningen rår sig på. Applicera denna på hela bilen och låt verka ett par minuter.

Dax för avspolning, här är det några faktorer som nästan helt avgör hur ren bilen skall bli. För bästa möjliga  resultat bör här användas en rejäl högtryckstvätt med högt vattenflöde, att det är högt tryck är alltså inte lika viktigt som att du har ett högt vattenflöde. Det är också väldigt viktigt hur du spolar av bilen, att du alltid börjar nerifrån och jobbar dig uppåt och ser till att alltid ha Kem mellan strålen och bilens lack enkelt förklarat. Skulle du börja spola uppifrån och neråt så skulle allt Kem rinna av innan vattenstrålen kommer och spolar bort smutsen. Vi tycker det är enkelt att se vart vi varit om man delar upp det i sektioner så man inte missar något. Se här till att allt “skum” spolas bort så du inte får Kem kvar på bilen.

Om inte fälgarna blev tillräckligt rena i föregående steg – Spruta på Fälgrengöring, använd sedan en fin fälgborste eller en tvättsvamp för att få loss smutsen. Avsluta sedan med att spola av fälgarna med högtryckstvätt.

Nu är bilen relativt ren om du gjort rätt, åtminstone så är all lös smuts bortspolad så du kan “svampa” bilen med ett bra “Bilschampo”. Du häller lagom mängd schampo i en tvätthink och häller sedan i önskad mängd vatten. Blötlägger en tvättsvamp eller tvättvante som du sedan i bilens färdrikting med långa mjuka drag drar över bilens lack, här tänker jag också i sektioner så jag inte skulle missa något. När du gått över hela bilen så ska allt schampo spolas av och då föredrar vi en vanlig vattenslang med ljummet vatten som vi spolar av med uppifrån och ner denna gång. Se till att allt skum försvinner, när du tror att du spolat klart – spola lite till! 

Om du vill kan du lägga på en wet-coat nu, som ger bilen ett skydd samtidigt som du tillför mer avrinning, här rekommenderar vi i så fall Brilliance från Ultimate Car Care Products

Nu bör din bil vara glänsande ren men för att undvika “kalkfläckar” så rekommenderar vi att man alltid torkar bilen torr efter tvätt. Det gör vi alltid med en Diamantduk,  nutidens sämskskinn som är betydligt mycket snällare mot lacken och absorberar väldigt mycket vatten. När du torkat bilen helt torr så är du färdig och bilen är med största sannolikhet så ren den kan bli av en vanlig tvätt. 

Det är nu det är dax för överkurs, dvs vill du boosta din glans eller lägga på ett skydd så ska du göra det nu. Men mer om det när vi går igenom olika skydd.